De Tien

De Tien

1979

De eerste breedrompjet van IJsland, een DC-10 30, landde op 5 januari 1979 op de luchthaven van Keflavík. Icelandair sleepte een zeer gunstig huurkoopplan in de wacht om dit vliegtuig met 380 zitplaatsen aan te kopen, maar de transactie werd een echte nachtmerrie. Het aanhoudende dispuut over nieuwe contractvoorwaarden met de piloten was op een hoogtepunt gekomen en er kon geen akkoord worden afgesloten over wie met de nieuwe jet zou vliegen. Initieel werden Amerikaanse piloten aangeworven om ermee te vliegen.

Het breekpunt kwam toen een jet van hetzelfde type in juni 1979 crashte bij vertrek op de luchthaven van O'Hare in Chicago. De motor was losgekomen en alle vliegtuigen van het type DC-10 moesten aan de grond blijven tot het onderzoek was afgerond. De maatregel bleef langer van kracht in de VS, waar het vliegtuig van Icelandair was geregistreerd. Het kon acht maanden lang niet worden gebruikt, gedurende de drukste periode van het jaar. De planning om passagiers over de Noord-Atlantische Oceaan te vervoeren met deze jet lag al vast, en Icelandair moest jets leasen om aan zijn verplichtingen te voldoen. Dat zorgde voor een zware financiële belasting voor de maatschappij. Icelandair verkocht zijn breedrompjet in 1980 en het duurde meerdere jaren voordat ze een ander vliegtuig van vergelijkbare grootte aankochten.