Klimaatverandering is het meest uitdagende milieuprobleem in de wereld en bij het overwegen van manieren om hiermee om te gaan, moet er rekening worden gehouden de invloed van de luchtvaart- en reisindustrie. Om de situatie beter te begrijpen, kunt u overwegen het rapport van het Intergovernmental Panel on Climate Change (het IPCC werkt onder de auspiciën van de VN en deelde in 2007 Nobelprijs voor de Vrede met de voormalige Amerikaanse vice-president Al Gore).

Volgens het rapport, is luchtvaart goed voor 2-3% van de uitstoot van broeikasgassen. Hoewel dit misschien niet zoveel lijkt, neemt Icelandair wel zijn rol in het verminderen van deze uitstoot tot nul zeer ernstig. In overeenstemming met de doelstellingen van de International Air Transport Association (IATA), zal Icelandair haar inspanningen voortzetten om de koolstofuitstoot te verminderen. Wij streven naar klimaatneutrale groei in 2020 en staan volledig achter IATA’s visie van het bereiken van de nulemissie in 2050.

Icelandair's vloot: Groenere toestellen

De sleutel tot vermindering van de uitstoot is zuinige vliegtuigen en, met dit in gedachten, heeft Icelandair  gebruik gemaakt van een aantal technologische verbeteringen in zowel het ontwerpen van vliegtuigen als (aeronautica). Als voorbeeld hebben we winglets op onze B757-200's geïnstalleerd. Deze eenvoudige toevoegingen verminderen het brandstofverbruik met meer dan 4% door het verminderen van de luchtweerstand, met vermindering van uitstoot als gevolg.

We hebben ook nieuwe technologieën geïntegreerd in onze vloot, zoals P-RNAV (Precision Area Navigation) en ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast), dat is een navigatiesysteem dat de luchtverkeersleiding steunt. Het nieuwe systeem breidt het toezicht buiten de grond uit, in de ruimte gestationeerde navigatie en precisie satelliet plaatsbepaling voor vliegtuigen wordt met de juiste apparatuur hiermee mogelijk gemaakt. De nieuwe technologie vermindert de minimumvoorschriften voor veiligheidscheiding voor dergelijke vliegtuigen van 80 nautische mijlen tot slechts 5 nautische mijlen, wat veel meer brandstof-efficiënte routes mogelijk maakt en, hierdoor, de uitstoot vermindert.

Waar mogelijk oefenen we zowel contstante daling als lawaaibestrijdingprocedures en die niet alleen geluidshinder verminderen maar maar ook brandstof bespaart en de uitstoot vermindert. Icelandair voert ook eenmotorige taxiën waar mogelijk uit, variabele cruise snelheden, routes en cruise hoogtes en cruisekimmen - alle maatregelen om uitstoot tot een absoluut minimum te beperken.

Een Holistische Benadering: Duurzame Energie

Icelandair groen houden vinden wij een serieuze zaak, dat is waarom onze inspanningen niet beperkt zijn tot de cockpit en de ontwerpen van vliegtuigen.

Aan boord van onze vliegtuigen hebben we de hoeveelheid papier en de hoeveelheid extra water opgeslagen in de tank van het vliegtuig verminderd,  de verkoop van maaltijden op alle vluchten geïmplementeerd en gekapt op pantry items (zoals glaswerk, borden, menu's, tijdschriften, enz.). 

Terwijl onze on-board inspanningen vertaald zijn in groener vluchten, hebben we ook alles in werk gezet om onze administratie en operaties ook milieuvriendelijk te houden.

Op onze kantoren is het cultuur om van papier, flessen en blikjes te recycleren en het uitschakelen  van computers aan het eind van de dag een prioriteit te maken. Daarnaast gebruiken we meer desktop computers om ons energieverbruik te verminderen. Maar wat energie betreft, ons hoofdkantoor in IJsland is zijn tijd ver vooruit: we gebruiken voor 100% elektriciteit uit hernieuwbare bronnen (waterkracht en geothermische energie) en lampjes op timers, zodat ze niet de hele nacht aanblijven als iemand vergeet ze uit te schakelen.

We hebben langdurig een e-ticketing optie geboden (en hopen binnenkort volledig papierloos te worden), maar meer en meer van onze activiteiten zijn gemigreerd van papieren procedures tot een online-formaat. Dit formaat is handiger voor de passagiers en is duidelijk veel beter voor het milieu, door het verminderen van papierafval.

Iceland Carbon Fund: Bomen Planten

De nieuwste toevoeging aan onze groene inspanningen is een samenwerking met de Kolviður Iceland Carbon Fund, dat onze klanten in het proces brengt van het milieuvriendelijker maken van de luchtvaart. Als onderdeel van het online kopen van tickets kunnen al onze passagiers nu kiezen om de uitstoot van koolstof door hun deel van de vlucht te compenseren.

Deze opbrengst gaat naar het planten van bomen en bossen groeien in IJsland (het fonds heeft ook plannen voor bosbouw projecten in de tropen). Het planten van bomen is een internationaal erkende methode voor het opslaan van koolstof. Bossen zijn goed voor een grote meerderheid van de opgevangen CO2 uit de atmosfeer, het produceren van het levenondersteunende zuurstof in het proces van het effectief functioneren als 's werelds "longen".

Bos teelt is vooral van belang in IJsland omdat het helpt om erosie tegen te gaan en de balans van de ecologie van het land te herstellen. Wat nog belangrijker is, compensatie van uitstoot biedt passagiers de mogelijkheid om een deel te zijn van de inspanning om klimaatverandering tegen te gaan.

Vergroening van de Ground Crew

Icelandair heeft gewerkt met Icelandair Ground Services (IGS) op Keflavik International Airport om een van het groenste grondpersoneel in de industrie te creëren.

Alle vrachtwagens en trolleys rond het asfalt worden werken op de meest milieuvriendelijke brandstoffen beschikbaar (inclusief biobrandstoffen en aardgas). Het grondpersoneel maakt ook een gezamenlijke inspanning om het brandstofverbruik te minimaliseren door het beperken van op-oprit rijden en freerunnen van heftrucks en stapelaars (twee zeer brandstofintensieve praktijken). Bovendien, terwijl IGS plant hoe de activiteiten zullen evolueren in de toekomst, migreren ze van brandstof gebaseerde apparatuur naar elektrische apparatuur (Icelandair’s activiteiten in IJsland worden aangedreven door elektriciteit uit 100%  hernieuwbare bronnen).

Groen betekent Globaal

Hoewel we ervan overtuigd dat Icelandair’s activiteiten zo groen zijn als maar mogelijk is, erkenne we ook dat er behoefte is aan het bevorderen van milieuvriendelijke en duurzame praktijken in de luchtreizen gemeenschap over de hele wereld.

Icelandair wordt begint lokaal door volledige steun te beloven voor het gemeenschappelijk Europees luchtruim (SES) initiatief onder leiding van de Europese Organisatie voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EUROCONTROL). Het programma betekent een enorme stap op weg naar het creëren van een efficiënt en verenigd luchtruim boven Europa door herstructurering van navigatiepatronen op basis van luchtverkeersstromen in plaats van nationale grenzen.

In de geest van het bouwen van een gemeenschap van airtravel-operators in Europa, ondersteunt Icelandair ook de oprichting van een emissieregeling voor de handel in Europa, gepland voor 2012. We vinden dat deze regeling  een effectieve manier om de milieu-impact van de emissies terug te dringen is en zijn tevreden dat het luchtvervoer zal worden opgenomen in het systeem. We hebben alle vertouwen dat in het kader van deze regeling andere luchtvervoerders Icelandair’s  voorbeeld zullen nemen en volgen om een actieve rol in te nemen in het minimaliseren van de impact op het milieu in onze industrie. Door samenwerking en coördinatie van onze inspanningen met onze collega's kunnen we veel meer succes halen bij het zo groen mogelijk maken van luchtvaart.

Iceland Carbon Fund

 Het IJslandse Koolstoffonds, Kolviður, streeft ernaar deze veranderingen te bestrijden door personen, families, ondernemingen en instellingen de kans te geven hun transportgerelateerde koolstofemissies te neutraliseren. De koolstofkredieten, aangekocht bij het fonds, gaan naar de aanplanting van bomen en bosbeheer in IJsland (het Ijslandse Koolstoffonds heeft tevens plannen voor bosbouwprojecten in de Tropen). De aanplanting van bomen is een internationaal erkende methode voor het binden van koolstof. De bossen zijn goed voor het grootste deel van de CO2 die wordt uitgewisseld tussen land en atmosfeer, waarbij ze levensnoodzakelijke zuurstof produceren en als het ware de functie van ‘longen van de wereld’ vervullen. Met name in IJsland is de ontbossing een groot probleem.

Ten tijde van de eerste nederzettingen bedekten de bossen naar schatting één derde van het land, vandaag is dat nog slechts 1,3%. De massale ontbossing en de ermee samenhangende erosie maken van het land een van de meest geërodeerde landen van Europa. Het aanplanten van bomen in IJsland helpt deze erosie tegen te gaan en de ecologie van het land te herstellen.

Door uw uitstoot te neutraliseren, wordt u onderdeel van de oplossing van de klimaatverandering.