Wi-Fi aan boord van Icelandair

Wi-Fi is geactiveerd op een aantal vliegtuigen van de Icelandair vloot. De Wi-Fi verbinding wordt verkregen via een satelliet. De snelheid van de verbinding is vergelijkbaar met een 3G connectie.

De verbinding is geschikt voor:

  • Bekijken uw e-mail
  • Surfen op het net
  • Gebruik van social media

U kan de Wi-Fi dienst kopen aan boord van een toestel dat uitgerust is met een geactiveerde verbinding. Wi-Fi voor twee apparaten is inbegrepen op elke vlucht voor Saga Class passagiers en Saga Gold leden.

De verbinding wordt geactiveerd wanneer het vliegtuig op een hoogte vliegt van 3 kilometer. Verbinding maken met het netwerk is simpel.

  1. Zet uw toestel in vluchtmodus (airplane mode) en zet uw Wi-Fi aan.
  2. Kies voor het ‘Icelandair Internet Access’ netwerk
  3. Open uw browser en klik op ‘Get Wi-Fi’ als u een laptop gebruikt. Op uw smartphone kan u kiezen tussen de ‘Wi-Fi’ of ‘Complimentary’ optie.

U kunt er van uit gaan dat al onze vluchten gevlogen met een wi-fi uitgerust vliegtuig beschikt over een wifi-verbinding, maar sommige gebieden op Noord-Amerikaanse routes bevinden zich buiten het bereik van het netwerk. Op de kaart hieronder staat de reikwijdtevan het netwerk op de routes van Icelandair weergegeven in het roze.

Wi-Fi is reeds geïnstalleerd op de volgende vliegtuigen:

FIA
Herðubreið
FIC
Magni
FII
Eyjafjallajökull
FIJ
Surtsey​
FIN
Eldborg
FIO
Krafla
FIP
Snæfell
FIR
Askja
FIS
Grímsvötn
FIT
Helgafell
FIU
Hekla Aurora
FIV
Katla
FIX
Hengill
ISD
Snæfellsjökull
ISF
Laki
ISK
Eldfell
ISY
Torfajökull
ISZ
Eiríksjökull
LLX
Skjaldbreiður
ISJ
Keilir
ISR
Ketildyngja
ISS
Dyngjufjöll
FIK
Bláfjall
ISL
Öræfajökull
ISK
Eldfell
ISN
Bárðarbunga
ISO
Svörtuborgir
ISV
Grábrók
Bekijk onze vloot

U kan de Wi-Fi dienst kopen aan boord van een toestel dat uitgerust is met een geactiveerde verbinding. Wi-Fi voor twee apparaten is inbegrepen op elke vlucht voor Saga Class passagiers en Saga Gold leden.

Veelgestelde vragen

  • Aan boord

  • Kan ik toegang krijgen tot de webpagina www.icelandair.com zonder de service te hoeven kopen?

    Ja, alle webpagina's van Icelandair kunnen worden geopend zonder aankoop van of een authentisering voor de wifi-service. 

  • Hoe snel is de verbinding?

    De verbinding is vergelijkbaar met een 3G-verbinding. De snelheid van de verbinding hangt af van het breedbandgebruik tijdens de vlucht.

  • Welke betalingsmethodes worden geaccepteerd voor deze service?

    Icelandair accepteert alle grote creditcards voor de betaling van deze service.  Prepaid creditcards worden echter niet geaccepteerd.

  • Is het mogelijk om Saga-punten te gebruiken bij de aankoop van de wifi-service?

    Nee, dat is voorlopig niet mogelijk.

  • Is het mogelijk om PayPal te gebruiken om de service te kopen?

    Nee, dat is niet mogelijk.

  • Kan ik mijn apparaat aan boord weer opladen?

    Passagiers die reizen in Saga Class en Economy Comfort hebben een elektrische aansluiting voor een laptop of mobiel apparaat onder de stoel of tussen de stoelen. Elke stoel heeft een USB-poort die kan worden gebruikt om de meeste apparaten weer op te laden. Vergeet niet om uw eigen USB-kabel mee te nemen.

  • Waarom is de verbinding niet sneller?

    De wifi-verbinding wordt verkregen door middel van een satelliet die zich 36.000 km boven de aarde bevindt.  Het vliegtuig vliegt met een snelheid van 800 km/uur, wat resulteert in een verbinding met andere eigenschappen dan die op de grond.

  • Hoe worden de Icelandair wifi-kosten op mijn creditcardafschrift weergegeven?

    Het zal worden vermeld als 'ROW44 Icelandair wifi'.

  • Kan ik de wifi-service voorafgaand aan de vlucht kopen?

    Nee, dat is niet mogelijk.  Een aankoop kan alleen plaatsvinden tijdens de vlucht, zodra de wifi is geactiveerd.

  • Kan ik gebruik maken van een VPN-verbinding als ik eenmaal ingelogd ben op de wifi?

    Icelandair wifi ondersteunt de meest grote VPN-merken, maar de ervaring kan per vlucht variëren.

  • Moet ik mij afmelden bij de wifi?

    Nee, u hoeft zich niet af te melden.

  • Zodra ik de wifi gekocht heb, zal het systeem mij onthouden voor toekomstige vluchten?

    Nee, het wifi-systeem slaat geen login-gegevens van de gebruiker op tussen vluchten.

  • Wat is wifi?

    Wifi is een populaire technologie waarmee een elektronisch apparaat gegevens draadloos (via radiogolven) kan uitwisselen via een computernetwerk, waaronder hoge snelheid internetverbindingen. Het wordt over de hele wereld gebruikt op zogenaamde hotspots, in openbare ruimtes, kantoren en particuliere woningen om verbinding met het internet te bewerkstelligen.

  • Hoeveel vliegtuigen beschikken over wifi?

    Icelandair heeft als doel gesteld om alle vliegtuigen te voorzien van een wifi-verbinding. Tijdens het hoogseizoen is het echter mogelijk dat enkele vliegtuigen niet zijn uitgerust met wifi.

  • Hoe weet ik of het vliegtuig wifi heeft?

    U ziet een wifi-symbool als u het vliegtuig betreedt.

  • Wat voor apparaat heb ik nodig?

    Alles wat u nodig hebt, is een wifi-apparaat met een internetbrowser.

  • Hoe kan ik aan boord verbinding maken met wifi?

    Elke wifi-apparaat is anders, waardoor Icelandair geen gedetailleerde verbindingsinstructies kan verstrekken in deze FAQ.  In de stoelzak vindt u een wifi-kaart met informatie over de service.  Zorg ervoor dat uw apparaat, telefoon en/of tablet in de vliegtuigmodus staat en u de wifi op uw apparaat hebt ingeschakeld.  Vervolgens opent u een browser, waarna de Icelandair wifi-portaalpagina wordt geopend.  Als u een geboekte Saga Class-passagier of een Saga Gold-lid bent, gebruikt u de gratis optie; anders gebruikt u de koopoptie om verbinding te maken.

  • Waarom krijg ik geen toegang tot internetwebsites hoewel ik de aankoop/authenticatie van wifi heb voltooid?

    De reden zou kunnen zijn dat het vliegtuig op dat moment vliegt waar geen wifi-netwerk is. Bekijk de netwerkdekking op de wifi-kaart in de stoelzak of op het wifi-portaal.  U kunt de netwerkdekking vergelijken met de vliegroute zoals weergegeven in het vluchtentertainmentsysteem om te controleren of er op dit moment geen dekking is.

  • Ik heb een probleem bij de aankoop van de service; wat zou het probleem kunnen zijn?

    De reden kan een van de volgende zijn, maar is daar niet toe beperkt:  Ontbrekende of onjuiste informatie in de velden die nodig zijn bij de aankoop.  Verkeerd creditcardnummer, verkeerde vervaldatum, of onjuiste invoering van de veiligheidscode van de creditcard.

  • Ik ben een Saga Gold-lid en ik kan niet geauthenticeerd worden; wat zou het probleem kunnen zijn?

    Opdat het systeem u kan authenticeren, moet uw Saga Club-nummer in uw reservering staan.  Als het niet in de reservering staat, kunt u het alsnog invoeren door de startpagina van Icelandair te openen en 'Mijn reizen' te selecteren. Log in door uw boekingsnummer en achternaam in te voeren, voer vervolgens uw Saga Club-nummer in samen met de benodigde informatie, en sla de informatie op.  Nu moet u kunnen inloggen met uw boekingsnummer en Saga Club-nummer.  Als het probleem aanhoudt, kunt u de volgende keer dat u verbinding hebt met internet een e-mail sturen naar  wifi@icelandair.is en het probleem beschrijven, waarna het hopelijk kan worden opgelost voor uw toekomstige vluchten.  U kunt de betalingsmethode gebruiken om toegang te krijgen tot internet.

  • Wat is Row44?

    Dat is de naam van het bedrijf dat de wifi-verbinding aan Icelandair levert.

  • Waar vind ik mijn boekingsnummer?

    Dit is een zescijferige code op uw ticket, evenals op de mobiele instapkaart.

  • Kan ik de toegang tot wifi overzetten tussen apparaten?

    De gekochte/geauthenticeerde wifi-verbinding is per apparaat. Als u de service op uw laptop hebt geauthenticeerd of aangekocht, kunt u dezelfde wifi-verbinding niet openen op uw tablet, enz.

  • Wat kan ik doen met de wifi van Icelandair?

    U kunt surfen op internet, uw e-mail bekijken, uw favoriete nieuwswebsites lezen en uw sociale netwerken bijhouden. Houd er rekening mee dat een aantal activiteiten die een hoge bandbreedte vereisen, kunnen worden beperkt. Voor de beste prestaties moet u alle apps sluiten die actief zijn op de achtergrond.

  • Will my credit card provider add fees to the price?

    Some credit card companies might charge a fee for currency conversion if a local currency other than the Euro is used. Some other fees might apply. Please check with your credit card provider.

  • Will there be devices to borrow onboard?

    Currently Icelandair does not plan to provide Wi-Fi enabled devices onboard.

  • How does the Wi-Fi work?

    It's a satellite based Wi-Fi. On top of the airplane is an antenna that communicates with satellites. Inside the airplane are Wireless Access Points that communicate with the antenna and the passengers' devices.

  • Verdien ik Saga-punten bij de aankoop van de wifi-service?

    De aankoop van wifi is voorlopig niet verbonden met de Saga Club.

  • Moet ik mijn apparaat instellen op de vliegtuigmodus?

    Ja, het apparaat moet in de vliegtuigmodus staan tijdens alle fasen van de vlucht.  Houd er rekening mee dat u wellicht wifi dient te activeren op uw apparaat nadat u de vliegtuigmodus hebt geselecteerd.

  • Zullen alle vluchten naar de bestemmingen van Icelandair van wifi voorzien zijn?

    Verwacht wordt dat alle vluchten met een van wifi voorzien vliegtuig een wifi-verbinding hebben.  Er kunnen enkele beperkingen optreden tijdens een aantal van de vluchten.  Informatiekaarten worden geplaatst in de stoelzak voor u die de wifi-dekking op de routes van Icelandair aangeven.

  • Hoeveel kost deze service?

    De prijs varieert per route. Geboekte Saga Class passagiers en Saga Gold leden kunnen gratis gebruik maken van de Wi-Fi op twee apparaten.

  • Will the Wi-Fi be complimentary for Saga Gold members?

    Yes, on Wi-Fi equipped airplanes Wi-Fi is complimentary for two devices for each Saga Gold member.  You must enter your Saga Club number when booking the flight. During the authentication process you will need to provide the Saga Club number and booking reference (six characters).

  • Will the service be complimentary for booked Saga Class passengers?

    Yes, if you are booked on Saga Class the Wi-Fi is complimentary for two devices. During the authentication process you will need to provide the booking reference (six characters) and your last name as it is in the booking.  There are instructions on the Wi-Fi portal.

  • Is het veilig voor het vliegtuig om wifi actief te hebben tijdens het vliegen?

    Ja. De FAA en EASA zijn de wereldwijde bestuursorganen voor luchtwaardigheid en hebben het effect van dit systeem op vliegtuigoperaties rigoureus geëvalueerd. De luchtwaardigheidsgoedkeuring door de FAA en EASA toont duidelijk aan dat het systeem luchtwaardig is en geen operationeel risico oplevert voor vliegtuigoperaties.

  • Wanneer kan ik gebruik maken van wifi?

    You will be able to connect as soon as you want, and the connection will be active throughout your flight.

  • Waarom Icelandair?

    Wanneer u vliegt wilt u zich goed voelen. Comfortabel en genietend van sublieme service, vanaf het moment dat u incheckt tot wanneer u arriveert op uw bestemming. Comfort, toewijding en service zijn onze kernwaarden. Daarom kunt u het best met Icelandair vliegen.

  • De Icelandair luchtvloot

    De unieke centrale ligging van IJsland tussen Europa en Noord-Amerika is de sleutel tot het webachtige netwerk van Icelandair, en onze efficiënte, zuinige vloot van Boeing 757 vliegtuigen is perfect geschikt om dit netwerk te bedienen.