07.11.2014 10:52

De capaciteit in het routenetwerk nam toe met 19% ten opzichte van het voorgaande jaar en de passagiersaantallen groeiden met 18%. Ongeveer 970.000 passagiers hebben dit kwartaal met de luchtvaartmaatschappij gevlogen. De passagiersaantallen groeiden in alle markten met de grootste groei in Noord-Amerika van maar liefst 25%. De bezettingsgraad was 84,2%, wat 0,7% hoger is dan vorig jaar.

De derde kwartaalwinst liep op tot 68,5 miljoen euro, dat is 16,4 miljoen euro meer dan vorig jaar.

 

Q3 2014

Q3 2013

Groei

Passagiersaantallen (´000)

969.2

821.4

18%

Bezettingsgraad (%)

84.2

83.5

0.7 ppt

Capaciteit in beschikbare stoelkilometers (ASK´000,000)

3,444.8

2,885.7

19%

“Het derde kwartaal was erg succesvol voor Icelandair en de resultaten waren zeer goed met een recordhoge bezettingsgraad. Het vooruitzicht voor Icelandair is erg gunstig met dank aan de sterke financiële situatie. Begin september hebben we onze dienstregeling voor 2015 aangekondigd, wat de grootste is in de geschiedenis van onze luchtvaartmaatschappij met ongeveer 12% groei ten opzichte van de dienstregeling van 2014“ zegt Einar Páll Tómasson, General Manager Icelandair Continental Europe.

“De toename van de internationale vluchten, in combinatie met de aanzienlijke groei van het aantal toeristen naar IJsland, hadden een positief effect op alle activiteiten van de Icelandair Group” aldus Björgólfur Jóhannsson, CEO en President van de Icelandair Group.

Ontwikkelingen Icelandair in 2015

Er zijn twee nieuwe bestemmingen aangekondigd en de frequentie van de vluchten naar verschillende bestemmingen naar Noord-Amerika en Europa wordt verhoogd. De nieuwe bestemmingen zijn Portland, Oregon, aan de westkust van de Verenigde Staten en Birmingham in het Verenigd Koninkrijk. Het aantal passagiers in 2015 wordt geschat op 2,9 miljoen, vergeleken met 2,6 miljoen dit jaar. In totaal zullen er in de zomer van 2015 23 Boeing 757 toestellen gebruikt worden, twee meer dan afgelopen zomer.

Het routenetwerk van Icelandair is gebaseerd op de centrale ligging van de thuisbasis Keflavik Airport, met ochtendvluchten naar de Europese bestemmingen en middagvluchten naar Noord-Amerika. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf een tweede connectiemoment met middagvluchten naar Noord-Amerika kort voor 12 uur gecreëerd. In 2014 zijn er twee dagelijkse vertrekken op dit tijdstip naar Noord-Amerika en 4 vertrekken naar Europa in de vroege avond.

De dienstregeling van 2015 bevat een derde dagelijkse middagverbinding naar Noord-Amerika en een vijfde middagvertrek naar Europa. Deze uitbreiding creëert een mogelijkheid voor twee verschillende connectiemomenten op dezelfde dag op de overzichtelijke luchthaven van Keflavik.